Milieu investeringsaftrek (MIA)
Wil je als ondernemer fiscaal voordelig investeren in een milieuvriendelijke auto als de Hyundai IONIQ Electric? Dan kun je gebruikmaken van de Milieu investeringsaftrek, ook wel de MIA subsidieregeling genoemd. Via de MIA subsidieregeling kan tot (maximaal) 27% van het investeringsbedrag van deze Hyundai-modellen extra afgetrokken worden van de fiscale winst. De hoogte van de MIA-subsidie verschilt per auto.
Rekenvoorbeelden:
Voor een B.V.
De Hyundai IONIQ Electric komt onder code D 3110 in aanmerking voor MIA voor maximaal € 40.000,- (excl. BTW) van het investeringsbedrag. Bij 27 % aftrek en 25 % belastingtarief zou je het maximale netto voordeel van de MIA aldus berekenen:
Prijs Hyundai IONIQ Electric* x 0,27 x 0,25 = maximale bedrag netto voordeel
Dit is exclusief het BPM-voordeel en eventuele andere fiscale voordelen zoals een lagere bijtelling. Per bedrijf kan de hoogte van het voordeel afwijken, afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.
Voor een zzp'er
Voor een zzp’er geldt een ander tarief en is het volgende rekenvoorbeeld van toepassing:
Prijs Hyundai IONIQ Electric* x 0,27 x 0,381** x 0,86 = maximale bedrag netto voordeel
Dit is exclusief het BPM-voordeel en eventuele andere fiscale voordelen zoals een lagere bijtelling. Per bedrijf kan de hoogte van het voordeel afwijken, afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.
De laadpaal kan apart worden meegenomen in de MIA subsidieregeling als het investeringsbedrag groter is dan € 2.500. De laadpaal kan ook worden meegemeld met de elektrische auto als het investeringsbedrag lager is dan € 2.500 en het maximaal te melden bedrag nog niet is bereikt van € 40.000 (elektrische auto inclusief laadpaal).
* Hyundai Motor Netherlands adviseert je om fiscaal advies in te winnen bij een financieel of fiscaal specialist. Hyundai Motor Netherlands is op geen enkele wijze aansprakelijk voor mogelijke gevolgen van onjuistheden of onvolkomenheden van de inhoud van de calculator.
** De berekening is op basis van een inkomstenbelasting in schrijf 3 met een bruto inkomen van € 34.301 t/m € 68.507.
Naast belastingvoordelen zijn er voor particulieren lokaal ook subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrisch aangedreven voertuigen en oplaadpunten. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht/Heusden hebben speciale regelingen getroffen voor rijders van elektrische auto’s.
Bijtelling,
nu en in de toekomst
Autofabrikanten moeten de komende jaren voldoen aan de scherpe regels op het gebied van uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2 en NOX. De subsidie voor auto’s met een hybride-aandrijfsysteem is verdwenen en alleen volledig elektrisch aangedreven modellen profiteren van het lage 4 % bijtellingstarief.
In Autobrief II waarin de nieuwe belastingregels van de overheid in verband met de bijtelling van 2016-2020 voor leaseauto’s is geregeld, kiest de Nederlandse overheid duidelijk voor rijden op waterstof of volledig elektrische vervoer.
Vier opties voor duurzame mobiliteit
Hyundai heeft verscheidene opties voor duurzame mobiliteit. Zo geniet de volledig elektrische Hyundai IONIQ Electric de komende jaren van het lage 4 % bijtellingstarief.
Sinds 2017 betaalt bijna iedereen die een nieuw zakelijk leasecontract afsluit 22 % bijtelling. Alleen voor volledig elektrische auto's - dus alleen auto's zonder CO2-uitstoot - zoals de Hyundai IONIQ Electric geldt een (aanzienlijk) lagere bijtelling, namelijk 4 %.